Kółko biologiczno- chemiczne


Lekcja chemii

LEKCJA CHEMII PRZPROWADZONA PRZEZ UCZNIÓW KLASY IIA GIMNAZJUM

DAWIDA ŚMIESZKA ORAZ WOJCIECHA SKOWRONKA

 

Na jednej z naszych lekcji chemii mieliśmy za zadanie przeprowadzić lekcję na temat „KWAŚNYCH

OPADÓW”. Zrobiliśmy prezentację i dwa doświadczenia. Jako pierwsze wykonaliśmy doświadcznie

badające wpływ Pepsi – coli na tabletki wapnia (Calcium). Pepsi zastępowało kwaśne deszcze, gdyż

zawierało takie same kwasy co w kwaśnych opadach, a tabletki wapnia zastępowały tkanki roślinne,

które zawierają ten pierwiastek. Mogliśmy zaobserwować jak kwaśne opady działają na rośliny.

Jako drugie doświadczenie zaprezentowaliśmy „chmurę w butelce”. Do przezroczystej butelki

nalaliśmy trochę alkoholu, a następnie dokładnie go rozprowadziliśmy po jej ściankach. Butelkę

dobrze uszczelniliśmy korkiem, z którego biegła rurka od pompki. Następnie przez krótki czas

pompowano, aby w butelce powstało wysokie ciśnienie. Potem wyjęto korek i na skutek nagłego

obniżenia się ciśnienia, a co za tym idzie obniżenia się temperatury w butelce powstała „chmura” –

Na końcu przedstawiliśmy prezentacje multimedialna dotyczącą przyczyn i skutków kwaśnych

Jak widać lekcje chemii to nie tylko nauka, atomy itp.

 

Chemia jest super!!!

 

Dawid Śmieszek kl. 2A 

KÓŁKO CHEMICZNE – BUDYNEK B

KÓŁKO CHEMICZNE – BUDYNEK B
Tym razem na zajęciach kółka chemicznego sporządzaliśmy czysty tlen z manganianu (VII) potasu. Do probówki wsypaliśmy manganian (VII) potasu i włożyliśmy watę. Probówkę umocowaliśmy w łapie i zamknęliśmy korkiem z rurką odprowadzającą. W misce z wodą umieściliśmy drugą probówkę dnem do góry napełnioną wodą. Pierwszą probówkę ogrzewaliśmy. Po pewnym czasie widoczne były bąbelki jakiegoś gazu, który zbieraliśmy w drugiej probówce. W miarę jak go przybywało zmniejszał się w niej poziom wody. Gdy gaz wypełnił całą probówkę wyciągnęliśmy ją i zatkaliśmy korkiem. Aby sprawdzić co to za gaz umieściliśmy w niej zapalone łuczywko, które natychmiast zaczęło się mocniej palić. W ten sposób zdobyliśmy pewność, że wydzielającym się gazem był tlen.
Opracowały: Ola Drąg, Kasia Jędrzejczak

KÓŁKO CHEMICZNE BUDYNEK A – 28 września 2015r.

Na drugich zajęciach kółka chemicznego prowadzonego przez panią Martę Lorenc,

sporządzaliśmy roztwory o różnych stężeniach procentowych i odważaliśmy substancje, aby

zobaczyć co zapamiętaliśmy z poprzedniego roku lekcji chemii. Na początku zajęć

dostaliśmy zadanie, które mieliśmy zrobić sami w teorii i w praktyce, a brzmiało ono

następująco: Sporządź 5% roztwór soli kuchennej. Pani rozdzieliła nas na dwie grupy, aby

zobaczyć, która poradzi sobie lepiej. Obie sprawowały się dobrze, każda grupa uporała się z

trudnym zadaniem. Następne co mieliśmy zrobić to dokonać obliczeń i wykonać następujące

zadanie: Sporządź 50g 5% roztworu soli kuchennej. Najpierw dokonaliśmy stosownych

obliczeń związanych ze stężeniem procentowym, następnie odmierzyliśmy odpowiednią

objętość wody oraz odważyliśmy odpowiednią ilość soli i wymieszaliśmy składniki

otrzymując w ten sposób pożądany roztwór. Obu grupom wyszły podobne wyniki. Mimo

tego, że zadania były trudne humory nam dopisywały. Kolejny raz poszerzyliśmy naszą

wiedzę o praktyczne umiejętności chemiczne.

Opracowały: Marta Nowak , Ewelina Mazgaj, Zuzanna Drąg :D

Kółko chemiczne bud A

KÓŁKO CHEMICZNE – BUDYNEK A

Poniżej przypomnienie z tego co robiliśmy na kółku chemicznym w zeszłym roku szkolnym 

Ciecz nienewtonowska
Składniki:
-woda
-mąka ziemniaczana (skrobia)
Sposób wykonania:
Do kuwety chemicznej wsyp mąkę ziemniaczaną, dolej wody i mieszaj. Mieszanina musi mieć odpowiednią konsystencję. Jeśli ciecz będzie za rzadka, należy dosypać mąki, a jeżeli za gęsta dolać wody.

Podczas ugniatania ciecz nienewtonowska staje się twarda, lecz, gdy przestaniemy uciskać rozpływa nam się po dłoni.
Życzymy miłej zabawy :D

Ciecz nienewtonowska

KÓŁKO CHEMICZNE – BUDYNEK B
Dnia 18 września rozpoczęliśmy pracę na kółku biologiczno – chemicznym. Pierwsze spotkanie dotyczyło ogólnej organizacji i metod pracy. Wspólnie opracowaliśmy tematykę jaka nas interesuje i jaką chcielibyśmy się zająć. Ustaliliśmy również, że będziemy na zmianę zajmować się tematami biologicznymi i chemicznymi. Spotkania kółka w budynku B odbywają się co drugi tydzień w piątki o godzinie 8 rano.
Drugie zajęcia już były zajęciami praktycznymi z dziedziny chemii. Powtórzyliśmy sobie przeznaczenie podstawowego sprzętu i szkła laboratoryjnego. Poznaliśmy warsztat chemika. Dowiedzieliśmy się jak ważyć na analitycznej wadze szalowej, sprawdzaliśmy dokładność producenta menzurek i zlewek oraz odmierzaliśmy wodę za pomocą pipet. Pracy towarzyszył uśmiech i dobra zabawa. Poniżej kilka zdjęć z dzisiejszych zajęć.
Opracowały: Aleksandra Kotarba, Beata Nowak

Ciecz nienewtonowska