O szkole


Zdrowie bierze się z brzucha

Zdrowie bierze się z brzucha
W klasie 3 a po raz kolejny zostały przeprowadzone zajęcia z cyklu „ Zdrowe nietrudne”. Na początku nauczycielka przeczytała uczniom krótką historyjkę dotyczącą uprawiania sportu po posiłku. Po przeczytaniu dzieci wypowiadały się na jej temat. Wspólnie doszli do wniosku, że kiedy planuje się uprawianie sportu, powinniśmy zjeść posiłek 2 godziny wcześniej. Jeśli mimo tego podejmiemy ćwiczenia, pojawią się mdłości i niestrawność. Nauczycielka zwróciła uwagę na to, że wszystkie posiłki powinny się pojawiać w odstępach co 3 godziny. W ciągu dnia, pomiędzy śniadaniem, obiadem i kolacją jest miejsce na dwie przekąski ( drugie śniadanie i podwieczorek). Nie powinno się dostarczać organizmowi jedzenia, czy słodkiego picia co chwilę. Przekąski powinny być mniejsze niż główne posiłki, ale także bogate w witaminy i składniki mineralne. Po rozmowie zostało przeprowadzone ćwiczenie z balonikiem. Każde z dzieci miało za zadanie nadmuchać balon, wyobrażając sobie, że to ich żołądek. Nadmuchany balon miał symbolizować nasz najedzony żołądek. Nauczycielka tłumaczyła, że kiedy trawimy posiłek, stopniowo ilość jedzenia w żołądku się zmniejsza. Wtedy też zmniejsza się objętość żołądka. Musimy więc pamiętać o przerwach między posiłkami, gdyż jeśli nie będziemy tego robić nasz żołądek nie będzie odpoczywał, a będzie coraz większy i zmęczony. Później dzieci rozwiązywały karty pracy. Uczniowie z rozsypanki wyrazowej miały ułożyć zdanie , następnie uzupełniały brakujące wpisy dotyczące godzin i rodzajów posiłków spożywanych w ciągu dnia. Krzyżówka dotyczyła wpisania nazw produktów zawierających błonnik. Kolejno powrócono do przeprowadzonego 2 dni wcześniej doświadczenia : obserwacji zmian, które zaszły w mleku i wyciągnięciu wniosków. Dzieci dowiedziały się, że zsiadłe mleko dobrze działa na nasze jelita i układ trawienny, gdyż zawiera bakterie probiotyczne, które pomagają w pracy przewodu pokarmowego i sytemu odpornościowego. Uczniowie mogli również obejrzeć krótki film w Internecie, na którym dietetyczka wyjaśniła dzieciom, jak działa błonnik i jakie produkty zawierają duże jego ilości. Najważniejszą i najsmakowitszą częścią zajęć było przygotowanie pralin jaglano-kakaowych. Po wspólnym spożyciu posiłku dzieciom zostały rozdane kolejne odznaki ze sprawnością „Brzuchomocny”.


Emilia Telefin

#zdrowe nietrudne
#zdrowe nietrudne
#zdrowe nietrudne


Mocne kości to podstawa


Uczniowie klasy 3 a Szkoły Podstawowej w Kasinie Wielkiej realizują program edukacyjny II edycji „ Zdrowe – nietrudne” organizowany przez firmę KUPIEC. Celem tego programu jest kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych, a także zdrowego stylu życia, wśród dzieci ze szkól podstawowych i przedszkoli na terenie całego kraju. Wiemy, jak ważne jest stawianie przed klasą wyzwań edukacyjnych i wspólne osiąganie celów. Dlatego właśnie chcemy przedstawić, jak można wdrażać zasady zdrowego stylu życia. Zajęcia polegają na przygotowaniu przez dzieci przekąsek, zdrowych deserów i innych oryginalnych dań, bogatych w witaminy i składniki mineralne.
„ Mocne kości to podstawa” był tematem przeprowadzonych zajęć. Na początku przedstawiono dzieciom cel lekcji. Razem z uczniami ustalono, po co ludziom kości i stawy oraz w jaki sposób należy o nie dbać. Dzieci oglądały zdjęcia rentgenowskie układu kostnego człowieka. Następnie wykonywały zadania polegające na wyszukiwaniu w diagramie nazw produktów bogatych w wapń i fosfor. Uczulono dzieci na tzw. „ śmieciowe jedzenie”, czyli takie, które dostarcza energii, a nie dostarcza cennych dla zdrowia składników. Dzieci dowiedziały się, że w każdym posiłku powinny znaleźć się witaminy i składniki odżywcze, a dla mocnych kości i zębów ważna jest witamina D. Kolejno uczniowie w Internecie obejrzeli krótki film, na którym pani dietetyczka wyjaśnia dzieciom, co to jest wapń. Po krótkiej pogadance przyszedł czas na przygotowanie zdrowej przekąski – kremu trójkolorowego. Uczniowie podzieleni na trzy grupy przygotowywali kremy: malinowy, bananowo - jagodowy i bananowo - gruszkowy. Po skończonej pracy wspólnie spożywali krem. Na zakończenie przypomniano dzieciom, w jaki sposób zachować prawidłową postawę ciała podczas odrabiania lekcji, pracy przy komputerze, oglądaniu telewizji. Zostały przeprowadzone również ćwiczenia praktyczne. Po skończonych zajęciach dzieci otrzymały zakładki i odznakę ze sprawnością „ Mocnokościsty”.

 

Emilia Telefin